Sesongkalender og produkter

Sesongkalender

  • Sesongkalender
  • Crispisalat
  • Agurk
  • Blomkål
  • Brokkoli
  • Gul bete
  • Gul bete
  • Rødbeter
  • Rødbeter
  • Hvite beter
  • Hvite beter
  • Chioggiabete
  • Chioggiabete
  • Pastinakk
  • Pastinakk
  • Sellerirot
  • Sellerirot
  • Persillerot
  • Persillerot
  • Havrerot
  • Pepperrot
  • Rødløk
  • Rødløk
  • Gul løk
  • Gul løk
  • Rosenkål
  • Bringebær
  • Småpotet

Crispisalat

Crispisalaten som også kalles Vestfoldsalat, er en krysning mellom isberg- og friséesalat, med grønne, tykke og sprø blader. Salaten er robust, smaker mildt og litt søtaktig, og tåler å ligge lenger i dressing enn andre salater. Blander du den med flere salattyper, oppleves blanding som frisk og sprø takket være crispi-salaten.
 
Produsent: Kåre Kubberød

Agurk

Agurk kommer opprinnelig fra India. Det finnes mange typer agurk, men vanligst i Norge er salatagurk eller slangeagurk. Agurk dyrkes hele året, og er definitivt den grønnsaken vi spiser mest av her i landet. Agurken er avlang, svak bøyet og mørk grønn med hvitt og saftig fruktkjøtt og mild, god smak. Den kan brukes til salat, enten i skiver eller terninger, sammen med pålegg på brød og til fiskeretter. Agurken er mager, bare 10 kalorier per 100 gram. Noe A og C vitaminer, kalsium og jern.

Produsent: Kåre Kubberød

Blomkål

Sunn og mager, i slekt med brokkoli. Rik på C og B-vitaminer, mineraler og fiber. Blomkålhodet skal være fast, tett og sprøtt, hvitt eller kremfarget. Bladene kan brukes til å lage kraft til suppe. Blomkål må behandles forsiktig, ellers får den lett mørke flekker. Kan spises rå, kokt, gratinert eller frityrstekt.

Produsent: Trond Kristoffersen

Brokkoli

Nær slektning av blomkål. Brokkoli stammer fra viltvoksende kål som har vært kjent i Middelhavsområrdet i hundrevis av år. Den blir også kalt aspargeskål fordi smaken minner mye om mild asparges. Brokkoli passer til middagsretter, og smaker godt både til kjøtt og fisk. Den skal bare kokes noen få minutter i lettsaltet vann, så er den klar. Kutt gjerne små buketter til wok eller gratiner med ost og skinke. Brokkoli er rik på jern, A-vitaminer og antioksidanter. Brokkoli skal være fast og grønn, uten tegn til misfarging.

Produsent: Einar Kristen Aas

Gul bete

Gul bete er en nær slektning av rødbeten. Skallet er oransjerødt og fruktkjøttet sterkt gult, nesten oransje. 
Smaken er litt jordaktig, men mildere enn vanlig rødbete. Gule beter skal være faste og sprø. 
Bakte gule beter er nydelig til røkt eller salt kjøtt. Avkjølte gule beter er nydelig i grønne salater. Rå revne gule beter er også godt som råkost. Det gule fargestoffet farger gjør annen mat gul, og derfor egner den vakre, gule beten seg godt i supper.

Produsent: Roy Hasle

Rødbeter

Rødbete er en gammel kulturplante, dyrket i Europa lenge før Kristi fødsel. Både rødbete og sukkerbete er i slekt med strandbete som vokser vilt langs kysten i Europa. Rødbetens dype, røde farge skyldes det naturlige fargestoffet betacyanin (rødfiolett) sammen med et gult fargestoff. Jo yngre, dess mer fiolett i fargen. Rødbete har mange bruksområder. Kok den med skallet på, men la noe av bladfestet sitte på slik at saften ikke renner ut i kokevannet. Kokt rødbete og kokte nypoteter med smørklatt til er en liten rett i seg selv. Sprekere råkost enn rå, revet rødbete blandet med gulrot får du ikke. Rødbete er mager og en god mineralkilde med fosfor, kalsium og jern.

Produsent: Roy Hasle
Oppskrifter: Ovnsbakte rotgrønnsaker, Gratinerte rødbeter med ferskost

Hvite beter

Hvit og gul bete er nokså like, bortsett fra fargen. Smaker mildt og godt både til kjøtt og fisk, eller rå revet i salat og som garnityr. 
Formen skal være fast og konsistensen sprø. Vask dem godt i rennende kaldt vann og kok dem noen få minutter, hell av vannet og server dem med smør eller god rapsolje. Oppbevares best i kjøleskap ved 2- 4 grader C i plastpose eller plastboks med lokk.

Produsent: Roy Hasle

Chioggiabete

Chioggiabeter skal være faste og sprø. Skallet er mørkt rødt. Fruktkjøttet er hvitt med røde ringer. De kan minne om ”polkagriser”. 
Smaken er jordaktig og meget mild. 

Bakte chioggiabeter er nydelig til røkt eller salt kjøtt. Avkjølte chioggiabeter er nydelig i grønne salater. Bladene på beten er helt spiselige og meget gode. Vask dem godt i rennende kaldt vann og kok dem noen få minutter, hell av vannet og server dem med smør eller god rapsolje.

Oppbevaring: 
Chioggiabeter oppbevares best i kjøleskap ved 2 - 4 ºC i plastpose eller plastboks med lokk.

Produsent: Roy Hasle

Pastinakk

Pastinakk er i slekt med fennikel, persille, selleri og gulrot. Pastinakken ser ut som en hvit gulrot, og smaker mildt og litt søtt. Den er en viktig kilde til stivelse, B-vitaminet forlat, kostfiber og kalium. Pastinakk kan gjerne erstatte poteten, og serveres glasert, i pureer og supper eller rett og slett bakt i ovn, under and eller kalkun!

Produsent: Karl Reier
Oppskrifter: Pastinakksuppe, Ovnsbakt pastinakk, Ovnsbakte rotgrønnsaker

 

Sellerirot

Rotgrønnsaker inneholder mye stivelse, kostfiber og C-vitaminer som er en viktig antioksidant. Selleriroten er kalorifattig og en skikkelig kostfiberbombe med store mengder av B-vitaminet folat som er nødvendig for dannelse av friske, røde blodceller. Uunnværlig til fersk kjøtt og suppe, til frikassé, fiskesuppe og pureer, gjerne sammen med andre rotgrønnsaker. Prøv kremet sellerirotsuppe, - en herlig delikatesse. Oppbevares kjølig.

Produsent: Karl Reier
Oppskrifter: Selleri og kålrot med salviepuré, Ovnsbakte rotgrønnsaker

Persillerot

Persillerot er i nær slekt med persillen, men ligner mer på pastinakk av utseende. Smaken minner mye om sellerirot. Den er sterk og tydelig, og egner seg derfor godt i supper og puréer, men også råstekt i god rapsolje med maldonsalt og frisk timian. Et annet bruksalternativ er wok, som ren råkost eller i salater med epler. Persillerot er rik på A og C-vitaminer, jern og noe kalium. Roten skal helst være hel, velformet og uten forgreninger.

Produsent: Karl Reier
Oppskrifter: Havrerot og persillepuré

Havrerot

En relativt lite kjent grønnsak her hjemme som også går under navnet rotgeitskjegg. Smaken er både delikat og litt søtlig, nesten som østers, asparges, artiskokk eller pastinakk. Havrerot passer ypperlig til supper, gratenger og stuinger. Du kan også glasere skiver av havrerot. Bladene kan spises. De unge skuddene smaker pikant, nesten som sikori eller endive.

Produsent: Roy Hasle
Oppskrifter: Havrerot og persillepuré

Pepperrot

Roten har vært kjent i Norden fra 1500-tallet. Planten består av en lang, smal rotstokk med tilsvarende siderøtter. Hovedroten benyttes som kryddergrønnsak på grunn av den sterke og karakteristiske smaken. Den er hvit i skallet, med små lysebrune flekker i kjøttet, og skal helst være fast i formen, saftig og velformet. Pepperroten skrelles før bruk. Den kan rives, høvles eller kuttes i biter. Passer fint som krydder til sauser, salater, roastbiff, okse og supper. Pepperrotkremen er kjent tilbehør til laks, ørret og annen fisk. Rik på C-vitamin.

Produsent: Roy Hasle

Rødløk

Rød kepaløk går under navnet rødløk, og smaker litt mildere enn gul løk. Den har god holdbarhet, og smaker herlig i friske, rå salater. Perfekt til silderetter. Løk inneholder noe A, B og C-vitaminer, og litt mineraler.

Produsent: Trond Kristoffersen

Gul løk

Den vanligste løksorten og kommer opprinnelig fra Asia, og er mer enn 3000 år gammel. Det norske klimaet passer løken bra. Det finnes flere sorter løk, ulik på farge og fasong, og tilpasset forskjellige vekstforhold. Løk kan brukes i neste alle matretter. Løken kan smørdampes slik at den får mildere og søtere smak, syltes, frityrstekes eller wokes. Legger du løken rå i vann før bruk, forsvinner den sterke smaken. Løk inneholder noe A, B og C-vitaminer, og litt mineraler.

Produsent: Trond Kristoffersen
Oppskrifter: Løksuppe

Rosenkål

Rosenkål er små kålhoder som vokser tett i tett langs en stengel, og fargen skal være jevn og frisk grønn Hvis du damper . Rosenkålen smaker av kål og sødme, og inneholder mye C-vitaminer, men også kostfiber, K- og B-vitaminer av typen folat som er viktig for hjertet og dannelsen av røde blodlegemer. I tillegg har den mye antioksidanter og andre helsebringende plantestoffer som tåler varmebehandling. rosenkålen beholder den farge og smak. Må aldri overkoke, da blir den blek og vassen. Oppbevares i kjøleskap, i plastboks eller plastpose.

Produsent: Ole Jørgen Forsethlund

Bringebær

Bringebærplanten kom til Norden fra Asia på midten av 1700-tallet. I Norge finnes villbringebær som er mindre med sterkere aroma, og hagebringebær. De vanligste er røde, men det finnes også svarte, gule, oransje og hvite bringebær. Bringebær inneholder rikelig med antioksidanter, blant dem vitamin C og E, men også mineralene kalium, magnesium og kalsium, og en del folat og jern. Det sies at bringebær har en virushemmende virkning. Bærene skal være tørre utenpå, og saftige inni, og gjerne godt modne. Fargen kan variere fra lysere til mørk rød, avhengig av bærtype.

Produsent: Ole Jørgen Forsetlund

Småpotet

Poteten kan brukes til alt, heter det. Og nettopp det kan vi skrive under på. Småpoteter trenger 10-12 minutters koketid, og passer ypperlig som tilbehør til kjøtt og fisk eller i en syrlig potetsalat. Men de kan også grilles, stekes eller bakes i ovn, - eller blandes med nesten alle slags ingredienser og smaker, og serveres som pikant kveldskos. Det norske klimaet er optimalt for potetdyrking, - lange, lyse netter, jevn temperatur og næringsrik jord som i Østfold. I dag finnes et stort antall ulike poteter i flere størrelser og med ulike smaksnyanser.

Jan
Feb
Mars
April
Mai
Juni
Juli
Aug
Sept
Okt
Nov
Des
Sesongkalender